Home

Introductie:  Instructievideo’s op het YouTube- kanaal ‘Aikido Musubi de Bollenstreek’.
Wanneer je niet in de gelegenheid bent, als bv. nu door de coronacrisis, om een reguliere aikidoles in de dojo te volgen, willen wij je  ondersteunen bij het samenstellen van een individuele aikidotraining op een door jouw gewenst moment en plaats. Hiervoor hebben wij een serie korte instructievideo’s gemaakt, waarvan al een aantal zijn geplaatst op het YouTube-kanaal van 'Aikido Musubi de Bollenstreek'.

 De video’s op het YouTube-kanaal zijn daar onder gebracht in playlists: 1. Introductie, 2. Opwarming, 3. Ukemi, 4. Basisoefeningen, 5. Buki waza, 6. Cooling-down, 7. Jeugdaikido, 8. Historisch beeldmateriaal. In deze playlists zijn diverse onderdelen van een aikidoles terug te vinden die je kunt gebruiken om een individuele aikido training samen te stellen. Er zullen met regelmaat video’s worden toegevoegd en bestaande zullen zonodig worden aangepast.

Het samenstellen van een training: Een aikidotraining bestaat kort gezegd uit een opwarming, een kern- bestaande uit basisoefeningen en een cooling-down. Je kunt een training voor jezelf samenstellen door een aantal video’s die wij hebben geplaatst te liken, bv. van een opwarming, een basisvorm en cooling-down. Wanneer je de door jouw ge-like-te video’s in gewenste volgorde in je playlist plaatst en afspeelt, kun je de training, die je een volgende keer qua inhoudt weer kunt aanpassen, volgen. Zie voor nadere uitleg over het samenstellen van een training op het YouTube-kanaal ‘Aikido Musubi de Bollenstreek’ in playlist 1. ‘Introductie’.

Aandachtspunten voor de training: Wij hebben de video’s op een stukje gras van 2 bij 2,5 meter opgenomen. Gevoelsmatig anders dan de ruime, vlakke mat in onze dojo, maar het is een mooie uitdaging. Je kunt thuis zowel binnen als buiten oefenen, maar heb je de gelegenheid dan heeft vooral een training met wapens in de buitenlucht de voorkeur.

Enige aandachtspunten tijdens je trainingen: Denk aan het handhaven van een juiste lichaamshouding, een correcte (buik)ademhaling, ontspanning van spieren en gewrichten, evenredige gewichtsverdeling over beide voeten en bij verplaatsingen op de bal van je voorvoet draaien. 

De oefeningen in de video zijn een beperkt aantal keren, in een rustig en daardoor overzichtelijk tempo uitgevoerd. Je kunt tijdens je training het  aantal uitvoeringen aanpassen en het tempo van uitvoeren verlagen of verhogen. Begin altijd langzaam en nauwgezet, voer het tempo op en verlaag het tempo weer als de oefeningen onnauwkeurig worden.

Hoewel je bij een individuele training ongetwijfeld de inspiratie en energie van je leraar en vooral mede-aikidoka zult missen, kun je tijdens deze trainingen je voorstellingsvermogen en fantasie gebruiken om je te focussen. In later te plaatsen video zal ik hiervoor wat handvatten aanbieden.

Veel succes met het samenstellen en uitvoeren van je trainingen en heb je vragen en ideeën dan kun je mij altijd mailen op henkkat@musubi.nl. Wil je meer weten over Aikido Musubi de Bollenstreek wo. de leraren kijk dan op www.musubi.nl

Tot snel weer op de Tatamite.

Groet,

Henk Kat